Duo Guitarinet

Jan Jakub Bokun – klarnet
Krzysztof Pełech – gitara

Jan Jakub Bokun - fot. Łukasz Rajchert fot. Łukasz Rajchert 
Duo Guitarinet to zespół nagrodzony w 2007 roku prestiżową Wrocławską Nagrodą Muzyczną za album Impresiones Argentinas. Duo założyło dwóch utytułowanych muzyków z Wrocławia – gitarzysta Krzysztof Pełech i klarnecista Jan Jakub Bokun. Od entuzjastycznie przyjętego debiutu w Teatrze Polskim we Wrocławiu duo wystąpiło z koncertami na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce (m.in. w radiowym studio im. Agnieszki Osieckiej), Austrii, Argentynie, Czechach, Chile, Słowacji, Serbii, Bułgarii, Hiszpanii, Holandii, Niemczech, Szwecji, we Francji, Włoszech oraz na Litwie i na Węgrzech. Zespół ma też na swoim koncie 3 albumy płytowe. W repertuarze zespołu znajduje się głównie muzyka kompozytorów latynoamerykańskich, takich jak Astor Piazzolla, Radames Gnattali, Egberto Gismonti i Sergio Assad. Nowe utwory, specjalnie dla wrocławskich muzyków, napisali Pavel Smutny, Boris Gaquere, Jaime Zenamon Steven Lacoste, Marek Pasieczny oraz kilku innych kompozytorów młodego pokolenia.
Duo Guitarinet wykonuje również Koncert Podwójny na gitarę, bandoneon (opr. na klarnet) i orkiestrę smyczkową Astora Piazzolli. Koncert ten, napisany w 1985 roku na krótko przed śmiercią kompozytora, uważany jest przez wielu za najlepszy utwór koncertowy króla tanga. Debiutancki album płytowy zespołu, nagrany dla firmy Dux, pozyskał znakomite recenzje w światowej prasie muzycznej oraz został nominowany do nagrody Fryderyk 2000. Drugi album płytowy przygotowany z myślą o dziesięcioleciu zespołu ukazał się jesienią 2006 roku. Znalazły się na nim m.in. Winter´s Tale Marka Pasiecznego, Luz y Sombra Jaime Zenamona oraz kilka innych nowych kompozycji – fonograficznych premier. Na krążku pojawiło się również kilka nagrań „live”, pochodzących z festiwali na których zespół ostatnio występował . Ostatni krążek, zatytułowany Impresiones Argentinas, prezentujący dzieła Astora Piazzolli, Carlosa Guastavino, Jorge Morela oraz Rolanda Dyensa zarejestrowany został w Czechach z towarzyszeniem orkiestry kameralnej Camerata Moravia.
Krzysztof Pełech - fot. Łukasz Giza fot. Łukasz Giza/V Records 

Recenzje

…Jan Jakub Bokun i Krzysztof Pełech wykonują tę muzykę tak, jakby najbardziej chłonne lata młodości spędzili w mieszkankach, których otwarte okna wychodzą wprost na rozwibrowane rytmem tanga uliczki Buenos Aires. Uwagę przykuwa piękny, subtelny dźwięk „musującej” artykulacyjnym i dynamicznym bogactwem gitary Pełecha i niezwykle szlachetne, ciepłe brzmienie klarnetu Bokuna. Duet brzmi jak jeden organizm, ma się wrażenie,że artyści razem oddychają… – Małgorzata Gmys – Ruch Muzyczny

…Dwaj znakomici instrumentaliści zrealizowali projekt fonograficzny, będący sensacją na naszym rynku fonograficznym. Kto nie posłucha tej płyty, nie będzie wiedział co stracił (a straci wiele!). Kto ją pozna, ten umieści ją w swej kolekcji na „najwyższej półce”. Uważam, że jest to jedna z najbardziej interesujących płyt, jakie ukazały się w ostatnich latach w naszym kraju – Jerzy Skupin – Gazeta Muzyczna

…Rubata są dopracowane w każdym calu, a wykończenia fraz zadziwiają swą subtelnością. Nadrzędną cechą ich gry jest przede wszystkim delikatność i umiejętne tworzenie nastrojów. Trudnych technicznie partii nie odczuwa się jako popisów wirtuozowskich, a raczej jako szukanie naturalnego wyrazu. Daje to efekt spokoju, który jednak nie ma nic wspólnego z nudą. Płyta cały czas przykuwa uwagę, zmuszając do delektowania się dźwiękiem i pięknem melodycznych fraz, opartych na podawanych bez natrętności latynoskich, synkopowanych rytmach…Myślę, że polski rynek płytowy może być dumny z tego najnowszego dokonania dwóch wrocławskich muzyków. Płyta będzie rarytasem nie tylko ze względu na nietypowy zestaw instrumentów, ale na swą spoistość wyrazową w połączeniu z najwyższym poziomem wykonawczym w ciekawie i nietypowo dobranym repertuarze… – Zbigniew Dubiella – Świat Gitary

Płytę Dua Guitarinet można śmiało nazwać jedną z najlepszych i najciekawszych płyt roku 2000…Praktycznie nie można zarzucić warsztatowi obydwu muzyków niczego – są znakomicie zgrani artykulacyjnie. Rzadko kiedy słyszy się tak poukładane i gruntownie przemyślane prowadzenie frazy, konsekwentne rubato. Osobiście zauroczona jestem ciemną barwą klarnetu, skontrastowaną z jaśniejszym, delikatnym akompaniamentem gitary… – Magda Igras – HI-END.pl

…Krótko mówiąc – jedna z najlepszych płyt roku… – Artur Bielecki – Gazeta Wyborcza

IMPRESIONES ARGENTINAS – IMPRESJE ARGENTYŃSKIE
Album nagrodzony Wrocławską Nagrodą Muzyczną 2007

„Mistrzowska płyta” – Adam Domagała – Gazeta Wyborcza

„Nagrana przez „Duo Guitarinet” płyta to następna uczta dla ucha, która zgotowali nam wrocławscy muzycy… Pewnie nigdy nie otrzymalibyśmy tak znakomitej porcji muzyki, gdyby nie wspólna artystyczna podróż duetu do Chile i Argentyny w ubiegłym roku, wszechstronne studia w Polsce i Francji (klarnet) i w USA (dyrygetura) – J.J.Bokuna. Połączenie jego sił z Krzysztofem Pełechem – jednym z najbardziej utalentowanych polskich gitarzystów, a także z orkiestrą składającą się z najlepszych instrumentalistów Filharmonii Morawskiej z koncertmistrzem Vitem Mužikiem na czele dało znakomity efekt.” – Irena Filus – Twoja Muza

„Camerata Moravia wypada doskonale właściwie we wszystkich fragmentach, świetnie wkomponowując się w klimat latynoamerykańskiej twórczości Piazzolli, Guastavina czy Morela. Wystarczy posłuchać, być może najpiękniejszego fragmentu na tym albumie, czyli zaledwie pięciominutowej „Tanti Anni Prima” na klarnet i orkiestrę. To zupełnie inny Piazzolla niż ten, którego znamy z żywiołowych, pełnych pasji tang. Tu mamy Piazzollę zamyślonego, refleksyjnego, lekko melancholijnego, porywająco pięknego.

W nieco innym stylu są utwory Carlosa Guastavino, popularnego „klasycznego” kompozytora Argentyny. Bardzo interesująco brzmi tęskna pieśń „Severa Villafane” na głos i gitarę (tu w wersji na klarnet i gitarę). Jest też ślad współczesnej argentyńskiej twórczości Jorge Morela – świetnego gitarzysty (występował w Polsce) i kompozytora tworzącego w tradycyjnym duchu. W granym przez Krzysztofa Pełecha „Preludium z Suite del Sur” liczy się nie tyle wirtuozeria, ile umiejętność oddania odpowiedniego nastroju. Zupełnie innym rytmem buzuje natomiast „Tango en Skai”, co jest szczególnie ciekawe, bo wyszło spod ręki Francuza Rolanda Dyensa.

Płyta Bokuna i Pełecha jest niezwykle konsekwentną prezentacją muzyki latynoamerykańskiej, którą obydwaj panowie często nagrywają. U gitarzysty jest to jednak bardziej zrozumiałe, bo cały wykonawczy gitarowy panteon ma korzenie hiszpańskie albo latynoskie. W przypadku klarnecisty (i zdolnego dyrygenta) to dość ciekawy kierunek. Efekt? Koniecznie musicie tego posłuchać! – Magdalena Talik – www.kulturaonline.pl

Jan Jakub Bokun   www.bokun.art.pl

2014 ARTE Barbara Pełech. All Rights Reserved